Dzień dobry!
W 2010 roku na zlocie modeli gigantów w którym uczestniczyłem, miałem przyjemność oglądać pokazy akrobacji śp. Pana Marka Szufy na Christian Eagle’u.
Pomyślałem: no nareszcie jakiś samolot lata acro jak nasze modele.
Po rozmowie z Panem Markiem zapisałem się na kurs PPL(A) i w październiku z licencją w ręku pojechałem na lotnisko w Chrcynnem polatać z Panem Markiem acro na jego dwupłacie.
Następnie był zlin 526F na którym latałem pod okiem P.Marka Hamery
Chciałem latać acro
Nie wyczynowo tylko dla własnej satysfakcji, doskonalić się w lataniu. Już na samym starcie musiałem podjąć decyzję czy kupić samolot gotowy do lotu, w który mógłbym wsiąść i lecieć czy poznać samolot od podstaw, nauczyć się jego budowy i samemu zbudować samolot. Druga opcja wydawała mi się lepsza i postanowiłem zakupić samolot przy którym będę mógł uczestniczyć w procesie budowy .Nie bez znaczenia był fakt że byłem modelarzem(budowałem i latałem acro tzw. Gigantami RC),oraz przy zakupie w 2011 samolotu UL Bristell, pracowałem w BRM AERO u MILANA przez miesiąc uczestnicząc w procesie produkcji na różnych stanowiskach.
Po wielu rozważaniach wybór padł na VAN’S RV 8
W intrenecie znalazłem info o Panu Henryku Wickim, z którym niezwłocznie się skontaktowałem
Wspaniałym człowiekiem ,pasjonatem lotnictwa i profesjonalnym mechanikiem lotniczym..
Który zbudował kilka samolotów z rodziny VANS
Po rozmowie telefonicznej umówiłem się z P.Henrykiem na pierwsze spotkanie.
Pare miesięcy póżniej,w listopadzie 2016 r., podpisaliśmy umowę. I z pomocą P. Henryka zamówiłem kit Vans RV 8.
W maju 2017 przesyłka dotarła do Europy i po 3 tygodniach odpraw celnych, skrzynie dotarły do warsztatu w Swidniku
Od czerwca P Henryk wraz ze swoją ekipą rozpoczoł budowę,
Ja dołączyłem do ekipy w lipcu
I pod czujną opieką Henryka i jego współpracowników zaczołem swoją przygodę i pracę przy budowie samolotu.Bespośrednio zostałem przydzielony do Patryka
Najpierw zapoznanie się z instrukcją budowy samolotu, z technologią i z narzędziownią.
A następnie przystApiłem do pracy.
W czerwcu zamówiłem tzw.finish kit silnik Lycoming 200 HP i śmigło MT Propeller
Pod koniec roku zamówiłem awionike, radio, transponder ,czujniki itp.
W miarę moich możliwości czasowych pracowałem średnio tydzień do dwóch w miesiącu Do maja 2019
Następnie samolot po zatwierdzeniu w ULC, poszczególnych etapów budowy i papierologii został doposzczony do prób w locie .I oblatany przez pilota oblatywacza
Próby w locie zostały zakończone w grudniu 2019.
I na początku roku 2020 pod okiem pilota oblatywacza mogłem usiąść za sterami RV i rozpocząć swój pierwszy lot
Z całgo serca Dziękuje Henrykowi ,Patrykowi,Łukaszowi,Grześkowi i Maćkowi za naukę, współprace i atmosferę, oraz Panu Jarkowi za obloty i cierpliwość w nauce.
Wspaniali ludzie i fachowcy i wspaniała przygoda

Poniżej fotto gotowego samolotu i fotorelacja z budowy vans’a.




